I.
Van testem, de én nem a testem vagyok.
A testem lehet éppen az egészség vagy a betegség
Különböző állapotaiban, lehet pihent vagy fáradt,
De semmiképpen nem a valós ÉN-em.
A testem a megtapasztalás értékes eszköze;
Gondozom, jó egészségben tartom,
De mégsem én magam vagyok a testem.
Van testem, de én nem a testem vagyok.
II.
Vannak érzelmeim, de én nem az érzelmeim vagyok.
Végtelen sok, egymásnak ellentmondó, változó
Érzésem van, de mégis tudom, hogy én mindig ÉN maradok.
Én magam, a remény és kétségbeesés idején is, örömben
Vagy fájdalomban, ingerültségben vagy nyugalomban.
Minthogy képes vagyok megfigyelni, megérteni vagy
Megitélni az érzéseimet, és aztán egyre inkább
Uralni, irányítani és használni őket, az is
Nyilvánvaló, hogy érzelmeim nem én vagyok.
Vannak érzelmeim, de én nem az érzelmeim vagyok.
Vannak vágyaim, de én nem a vágyaim vagyok.
Ők is változóak, és egymásnak ellentmondóak
A vonzódás és taszítás váltakozásában.
Vannak vágyaim, de én nem a vágyaim vagyok.
III.
Van intellektusom, de én nem az intellektusom vagyok.
Az intellektusom többé-kevésbé fejlett és aktív;
Fegyelmezetlen, de tanulékony; ez az a szervem, amellyel
Megismerhetem mind a külvilágot, mind a saját
Belsö világomat, de ez sem én vagyok.
Van intellektusom, de én nem az intellektusom vagyok.
IV.
Én vagyok a központja a tiszta öntudatnak,
Képes vagyok arra, hogy
Mestere, irányítója, használója legyek mind
A lelki folyamataimnak, mind a fizikai testemnek.
Én az állandó, változatlan ÉN vagyok.
*
Tehát a
testem, a vágyaim, az érzelmeim, az értelmem és a gondolataim csupán eszközök
számomra a fizikai létben.
De akkor ki
vagyok ÉN tulajdonképpen? Mi marad, ha önidentitásomat, személyiségem fizikai,
érzelmi, gondolati énjét elveszem?
ÉN maradok.
A Lényem marad. A gondolatok, érzelmek és vágyak előítélet-mentes ** Szemtanúja. Az öntudatom és
önmegvalósulásom centruma. Ez életem folyásának faktora. Felismerem, és
igazolva látom, hogy ÉN egy tiszta öntudat és akarat centruma vagyok.
Felismerem, hogy ez a centrum nem egy statikus öntudat, hanem egy dinamikus
erő. Képes minden gondolati és érzelmi folyamtatot és a fizikai testet
megfigyelni, uralni, azon lendíteni és azt bevetni.
Én
tudatcentrum és erő vagyok. Egy erő, amely halhatatlan.”
(**nyitott,
tárgyilagos, semleges, előítélet-mentes, elfogulatlan, objektív, pártatlan, eredeti
fordítása: közömbös)
– Roberto Assagioli
(Dr. Roberto
Assagioli (1888 -1974) olasz neurológus-pszichiáter.
Orvostudományt tanult Firenzében, neurológus és pszichiáter szakorvos
lett. Ezekben az években végzett pszichológiai és filozófiai tanulmányaival is.
Miután különböző pszichoterápiákkal praktizált az ember új és átfogó rétegét
fejlesztette ki, melyet pszichoszintézisnek nevezett. Központi helyen áll a pszichoszintézisben
az a felismerés, hogy a magasabbrendű ÉN, mint rendező centrum játszik
szerepet. A normális körülmények között az emberi lélek egymástól különlévő és
önállóan funkcionáló elemei a pszichoszintézis folyamata által a magasabbrendű
én irányába fordítódnak. Ez lehetőséget ad az embernek arra, hogy tudatosan az
emberi személyiség elemeit új rendbe állítsa.)
Kapcsolódó cikkek:
A morfogenetikus mező
Ki vagyok? (Joseph Murphy)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése