Bedő házról készült fotókat itt találod! |
Budapesten a számtalan szecessziós épület közül a Bedő házban alakítottak ki egy szecessziós múzeumot.
A szecesszió
kivonulást, elkülönülést jelent, utalva arra, hogy 1897-ben Bécsben
negyvenkilenc művész kivonult a városi művészeti központból, hogy új művészetet
teremtsen. A századforduló jellegzetes képző- és iparművészeti, valamint
irodalmi irányzata stílusként nehezen értelmezhető, historizmus- és
eklektikaellenes mozgalom, ami minden országban másként nyilvánult meg.
Sokáig a 19.
század összekuszálódott végének vagy a 20. század tisztázatlan kezdetének
tekintették. Önálló értékeire az 1970-es évektől figyeltek föl. Felmerült
többek között az az értelmezési lehetőség, hogy a szecesszió az avantgárd
legkorábbi fázisa.
A szecessziós
stílust Európa különböző területein más és más névvel illették. Míg az
Osztrák–Magyar Monarchiában a Sezession szót alkalmazták (egy bécsi kiállítási
épület neve volt ez, ahol az akadémizmussal szembehelyezkedő művészek
állították ki műveiket), addig Franciaországban az art nouveau („új művészet”),
Nagy-Britanniában pedig a modern style („modern stílus”) volt az elfogadott
elnevezés (ma az angoloknál is az art nouveau kifejezés használatos).
Németországban a Jugendstil (a müncheni „Jugend”, azaz „Fiatalság” című
folyóirat után) és a Wellenstil („hullámstílus”), Spanyolországban a
Modernismo, Olaszországban a stile floreale („virágos stílus”) és a stile Liberty,
az Amerikai Egyesült Államokban pedig a Tiffany style elnevezés terjedt el.
A magyarországi
építészetben a szecesszió jegyei az 1890-es években tűntek fel először, és a
századfordulós fénykort követően az 1910-es évek végére, voltaképp az első
világháborúval, korszaka lezártnak tekinthető. A stílus legfontosabb hazai
mestere Lechner Ödön. Az általa, valamint követői és tanítványai által
kifejlesztett és művelt magyaros szecesszió mellett, részben párhuzamosan, a
stílusnak többféle irányzata létezett: egyes hazai épületeken megfigyelhető a
francia és a belga Art Nouveau, a német Jugendstil, a bécsi kortársak, vagy épp
a korabeli skandináv és angol építészet hatása. Lechner elméleti és gyakorlati
munkássága a korszak több meghatározó építésze, így Lajta Béla, vagy a Fiatalok
csoportjának egyik alapítója, Kós Károly számára is fontos kiindulópontot
jelentett.
Budapest európai
összehasonlításban is gazdag szecessziós műemlékekben. Itt találhatók Lechner
Ödön legfontosabb munkái: az Iparművészeti Múzeum, a Postatakarékpénztár és a
Magyar Földtani Intézet székháza. A korszakra jellemző módon kiváló minőségű
anyagokból, összművészeti alkotásként megformált épületek a Gresham-palota, az
egykori Parisiana Mulató, a Zeneakadémia, a Gellért Fürdő és Szálloda. A korszak
magyar szecessziós építészetének számos emléke áll alföldi és dunántúli
városokban, így Szegeden (Reök palota, Zsinagóga), Veszprémben (Petőfi színház),
illetve a ma a magyar határokon túl található Szabadkán, Nagyváradon (Sas udvar)
és Marosvásárhelyen.
Forrás: Saját fotók és Wikipedia
Forrás: Saját fotók és Wikipedia
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése