- a beszélgetés folyamát megakasztó mondatok
Mit is értünk a közléssorompók alatt? Ezt a kifejezést
Thomas Gordon, világhírű amerikai pszichológus fogalmazta meg, amely az egymás
közötti kommunikációs kapcsolaton alapul (ő a szülő és a gyerek közötti
kapcsolatot vette alapul).
A közléssorompó az a fajta
hozzászólás, amivel megállítjuk a kommunikációt. Ezeket az el nem fogadás
nyelvének is nevezhetjük. Ha meg akarjuk érteni a másik érzését vagy
gondolatait, akkor el kell fogadnunk azt, amit az illető pillanatnyilag átél. A
közléssorompók éppen azt gátolják, hogy a kommunikációban résztvevő másik fél
kiönthesse nekünk a lelkét.
Az alábbiakban 12
közléssorompót, s hogy ezek hogyan akadályozzák a kommunikációt.
1. Utasítás,
irányítás, ráparancsolás
„Nem érdekel, hogy mit akarsz
csinálni, azonnal gyere ide!”
Ez a fajta reakció azt
üzeni a másiknak, hogy az ő érzései nem fontosak, fejet kell hajtania mások
érzései és igényei előtt. Azt is kifejezi, hogy őt nem fogadják el, ezáltal ez
a közlés haragot és dühöt is kiválthat.
2. Figyelmeztetés,
fenyegetés
„Megbánod, ha így viselkedsz!”
Csakúgy, mint a
parancsolgatás, ez is dühöt és ellenállást vált ki az emberből. Sokszor, már
csak azért is megtesz valaki valamit, mert a másik fél azt megtiltotta neki.
3. Prédikálás,
moralizálás
„Ezt igazán tudnod kellene már
magadtól is!”
Az ilyen közlés bűntudatot
kelt az emberben, hiszen azt érezteti vele a másik, hogy ő rossz. Ez a
közléstípus a másik iránti bizalmatlanságot jelzi, vagyis, hogy az egyik fél
nem bízik abban, hogy a másik fél el tudja dönteni, hogy mit szeretne.
4. Tanácsadás,
megoldási javaslatok
„Nem így kell ezt megcsinálni,
hanem így… majd én tudom, hogy mi is a jó neked!”
Az ilyen típusú
közlésekkel azt üzeni az egyik ember a másiknak, hogy ő nem képes megoldani a
problémáit, nem talál megoldást az őt foglalkoztató gondokra.
A gyakori tanácsadás sokszor akadályozza a saját ötletek megszületését.
A gyakori tanácsadás sokszor akadályozza a saját ötletek megszületését.
5. Kioktatás,
logikai meggyőzés
Bármilyen tanítás
indulatot válthat ki a fogadó félből, hiszen alsóbbrendűnek, butának érezheti
magát. A legtöbb ember nem szereti, ha bebizonyítják, hogy nincs igaza.
6. Ítélkezés,
kritizálás, hibáztatás
„Erről is te tehetsz! Ennek is
te vagy az oka!”
Ez az a közléssorompó,
amely talán leginkább alacsonyabb rendűnek, ostobának, méltatlannak állítja be
az embert. Sok ember énképét nagyban befolyásolja a másik véleménye, azaz úgy
ítéli meg önmagát, ahogyan azt másoktól hallja. Ha sok ilyen típusú közlést
hall valaki, akkor úgy fogja érezni, hogy nincs benne semmi jó, hogy őt nem
lehet szeretni.
7. Dicséret, egyetértés
Ha állandóan dicsérünk
valakit, akkor a dicséret veszít az értékéből, nem számít igazi elismerésnek és
a másik kételkedni fog annak valódiságában. Ugyanakkor a túl gyakori
dicsérethez szokott egyénnél a dicséret elmaradása is nyugtalanságot kelthet és
elbizonytalaníthatja őt.
8. Kifigurázás,
csúfolás, megszégyenítés, nevetségessé tétel
„Ekkora hülyeséget hogy lehet
mondani? Ezt most komolyan gondolod?”
Az ilyen üzenetek komoly
károkat okoznak az ember önértékelésében. Azt gondolja, hogy őt nem szeretik, ő
nem szerethető.
9. Értelmezés,
elemzés, diagnosztizálás
„Csak azért csinálod ezt, hogy
rád figyeljünk.”
Az ilyen közlés fenyegető
és frusztráló, elveszi az ember kedvét a további beszélgetéstől, és egyre
kevésbé fog a problémáiról mesélni.
10. Megnyugtatás,
együttérzés, vigasztalás
„Nincs semmi baj. Rendbe fog
jönni minden. Nem történt semmi.”
Az ilyen közlés azt
közvetíti a másik felé, hogy az ő érzéseit nem fogadják szívesen. Sokszor ha
valaki nem tud hogyan reagálni az adott negatív helyzetre, igyekszik nyugtató
szavakkal elterelni önmaga és a beszélgetőpartnere gondolatait is az adott dologról.
11. Kérdezősködés,
faggatózás
„Merre jártál? Biztos, hogy
megcsináltad, amire kértelek?”
Ezekből a közlésekből arra
lehet következtetni, hogy a másik nem bízik meg bennünk, nem hisz nekünk.
Fenyegető is lehet az ilyen típusú kérdezgetés, főleg, ha nem tudjuk a másik
célját.
12. Humorizálás,
témaváltás, kitérés
A viccelődés azt az érzést
keltheti, hogy a másikat nem érdekli az, ami minket foglalkoztat. Ha valaki
szóba hoz egy esetleg kényes témát, a másik sokszor humorizálással próbál
kitérni a válaszadás alól. A témaváltás vagy a komoly problémákkal való
viccelődés a másik félnek rosszul eshet.
*
Az előző 12 pontban
ismertetett kijelentések, egymás közötti kommunikációs hibák nagyban
befolyásolhatják az emberek közti kapcsolat minőségét. Fontos tehát figyelni
arra, hogy kinek, mit, mikor és hogyan mondunk, hiszen ezen mondatok mögött
rejtett tartalmak vannak, melyekkel akaratunk ellenére megbánthatjuk
beszélgetőpartnerünket.
Ajánlott irodalom:Thomas Gordon: P. E. T. A szülői eredményesség tanulása
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése